De meerwaarde van gamification

Gepubliceerd: 16 maart 2017 17:30

Het toepassen van spelelementen in een niet-gameomgeving wordt gamification genoemd. Wat is de meerwaarde van gamification in contentmarketing?

Bij NUstudio geloven we in content in de juiste context voor maximale impact. De content die we inzetten heeft verschillende vormen. Gamified content is een van de tools die we graag uit ons gereedschapskist halen om de klus te klaren.

De term gamification werd voor het eerst gebruikt in de beginjaren van deze eeuw, maar het concept werd ver daarvoor al door merken toegepast. Denk aan zegelacties van Albert Heijn, waarbij klanten door boodschappen te doen pannen en bestek bij elkaar kunnen sparen. Of Starbucks, die met een stempelkaartsysteem koffieleuten aanmoedigt een gratis ‘triple grande soy latte’ bij elkaar te drinken.

Beide voorbeelden zijn vormen van gamification, waarbij klanten met een incentive worden gemotiveerd tot het verrichten van een handeling: meer consumeren voor een beloning.

Maar hoe hebben deze spelelementen zich vertaald naar contentmarketing?

Intuïtieve gamification

Goed toegepaste gamification voelt niet geforceerd aan. Een voorbeeld waarin gamification intuïtief aanvoelt voor de gebruiker zie je terug op LinkedIn. De beginnende gebruiker wordt aangespoord om zijn profielsterkte te verhogen. Naarmate hij meer gegevens invult, neemt ook zijn profielsterkte toe. Dit wordt gevisualiseerd met een metertje op de profielpagina dat weer gekoppeld is aan verschillende statussen: van ‘beginner’ tot aan ‘zeer deskundig’.

Het aanvullen van het metertje is een trigger die de gebruiker aanzet om actief aan de slag te gaan op het sociale netwerk. De gebruiker wordt voor zijn verrichtingen als het ware beloond met een volle meter en de hoogst haalbare status. Een spelelement als dit zorgt er dus voor dat de gebruiker zonder er al te veel bij na te denken meer betrokken raakt met het merk of product.

Onbewuste deelname aan gamification

Een reden waarom wij onbewust meedoen aan gamification is onze behoefte aan directe feedback, hoe klein dan ook. Volgens Bennett Foddy, docent gamedesign aan de universiteit van New York, zijn games gebonden aan microscopische regels. Zo verwacht een speler die met een cursor over een button beweegt een hover-effect te zien. En wanneer hij erop klikt, verwacht hij een geluid te horen.

Al deze micro-feedback is net als het metertje op een LinkedIn-profiel een kleine beloning die de aandacht van een speler vasthoudt.

Waardevolle gamified content

Goede gamified content is dus intuïtief en kan een waardevolle toevoeging zijn. Door spelelementen te implementeren wordt het consumeren van content leuker voor (potentiële) klanten die tegelijkertijd interactie maken met het merk.

Daarom zetten merken steeds vaker gamified content in. In de meeste gevallen is dit gericht op korte termijn engagement met de klant: aan het einde van de game wordt hij beloond met bijvoorbeeld informatie, inspiratie, een prijs of gewoonweg entertainment.

Maar om klanten aan je merk te binden met gamification heb je meer nodig dan beloningen. De uitdaging is dan ook om in de toekomst gamification zo toe te passen om langdurige engagement met de gebruiker te verwezenlijken.

Lees hier alle blogs en interviews met mooie merken.