Drie op psychologie gebaseerde trucs voor tekstschrijvers

Gepubliceerd: 20 april 2017 13:00

Vraag aan tien tekstschrijvers wat zij het belangrijkst vinden aan een stuk copy en negen van hen zullen antwoorden met: de titel en de afbeelding. Het is waar dat deze twee onderdelen het uithangbord zijn voor jouw tekst, maar hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap ook daadwerkelijk overkomt?

Kortom: hier zijn drie trucs, gebaseerd op psychologische onderzoeken, die doorgewinterde copywriters regelmatig  in hun teksten toepassen.

De kracht van herhaling

Het illusory truth effect is de neiging die wij hebben om informatie als waar te beoordelen wanneer we er vaker aan blootgesteld worden. In verschillende experimenten kregen proefpersonen diverse statements voorgeschoteld. Sommige statements werden meerdere malen gepresenteerd. Aan het einde van de sessie werden de proefpersonen gevraagd welke statements zij het meest betrouwbaar vonden. Uit al deze experimenten werden statements die meer dan één keer voorbijkwamen als meer betrouwbaar gewaardeerd.

De Amerikaanse auteur Dale Carnegie vatte dit goed samen voor zijn collega’s: “Tell the audience what you’re going to say, say it, and then tell them what you said.” Plaats jouw belangrijkste boodschap dus meerdere keren in de tekst: in de introductie, in de body en in de conclusie.

De winnende opstelling

Het is bekend dat online lezers vaak een artikel scannen in plaats van het woord voor woord te lezen. Veel tekstschrijvers maken dan ook handig gebruik van korte paragrafen, duidelijke tussenkopjes en opsommingen om content geschikt te maken voor de lezer 2.0. Maar wist je dat er ook trucjes zijn binnen deze trucjes?

Hier komt het zogenaamde seriële-positie-effect bij kijken. Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus ontdekte dat ons geheugen vooral de eerste en laatste items in een lijst goed kunnen onthouden. Met dit in gedachte zou je bij het schrijven van copy jouw kernboodschap aan het begin of het einde van een stuk moeten plaatsen om hier maximale impact uit te halen.

En dan nog dit…

Het postscriptum werkt net als de laatste zin bij het seriële-positie-effectMaar met een P.S. geef je jouw laatste boodschap nóg meer kracht. De ogen van de lezer worden automatisch naar deze 16e en 19e letter van het alfabet getrokken.

Dit werkt vooral goed bij copy waarin de lezer direct wordt aangesproken – zoals een persoonlijke nieuwsbrief of deze blog – en waarbij de ontvanger geattendeerd wordt op het voordeel dat behaald kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een aflopende promotie of uitverkoop.

Bij NUstudio houden we ons dagelijks bezig met het schrijven en het redigeren van teksten voor onze adverteerders. We houden alle ins en outs op het gebied van copywriting nauwlettend in de gaten, zodat we de content altijd zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk voor de doelgroep kunnen maken.

P.S. deel dit bericht op LinkedIn.

Lees hier alle blogs en interviews met mooie merken.