Drie tips om je doelgroep te bereiken met mobiel adverteren

Gepubliceerd: 1 februari 2017 10:18

Elke ondernemer wil zoveel mogelijk mensen bereiken met een advertentie. Maar aan een groot bereik hangt vaak een hoog prijskaartje. Bovendien is lang niet iedereen die je bereikt geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Weggegooid geld dus.

Drie tips om het wél goed te doen:

  • Kies het juiste advertentiekanaal
  • Adverteer gericht
  • Haak in op actualiteiten
  1. Adverteren op het juiste kanaal

Bij online adverteren denken de meeste ondernemers meteen aan Google en Facebook. Er zijn echter meer kanalen waar jij jouw advertenties kunt plaatsen. Zoek van tevoren uit welk advertentiekanaal het best bij het doel van jouw advertentie past.

Wanneer je wil dat mensen jouw advertentie zien als ze specifiek naar een product of dienst op zoek zijn, is adverteren op Google een goede optie: jouw boodschap wordt dan namelijk boven de zoekresultaten vertoond. Maar wil jij potentiële klanten bereiken op basis van hun interesses? Dan is een sociale netwerk als Facebook een veel interessanter advertentiekanaal.

Naast adverteren op de welbekende zoekmachines en sociale netwerken, zijn er ook andere druk bezochte websites en veel gebruikte apps die misschien relevant zijn voor jouw dienst of product.

  1. Gericht adverteren

Landelijk uitpakken met een campagne gaat vrijwel altijd gepaard met hoge advertentiekosten. Voor lokale ondernemingen wegen deze kosten niet op tegen de opbrengsten.

Door gericht te adverteren, zoals met een lokale advertentie, kan een ondernemer ervoor kiezen om zijn advertentie alleen aan mensen in een specifieke stad of regio te tonen, en zo de voor hem irrelevante groepen uitsluiten. Voor een kleine onderneming uit Groningen heeft het bijvoorbeeld weinig zin om in Maastricht reclame te maken.

Een ander voordeel van lokaal adverteren is dat je geen groot budget nodig hebt om potentiële klanten uit de directe omgeving te bereiken.

Naast het focussen op steden en regio’s, kun je je ook specifiek richten op het medium waarop je wil dat de advertentie vertoond wordt. Bestaat jouw doelgroep uitsluitend uit jongeren? Dan is de kans groot dat jouw advertentie eerder op een smartphone in een app gezien wordt dan bijvoorbeeld op een website op een desktop computer.

Combineer je het bovenstaande? Dan kun je dus heel specifiek en gericht jouw doelgroep bereiken.

  1. Met advertenties inhaken op actualiteiten

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt grotendeels ook voor effectief adverteren. Door een contentkalender te maken, heb je overzicht op de voor jou relevante (feest)dagen en kun je op tijd starten met het bedenken en opzetten van pakkende advertentie-uitingen.

Maar uiteraard is niet alles tot in de puntjes te plannen. Door naast het opstellen van een contentkalender ook het nieuws goed in de gaten te houden, kun je met advertenties heel slim inhaken op actualiteiten.

Probeer lokaal adverteren op NU.nl

NU.nl is het grootste Nederlandse nieuwsplatform met dagelijks 2 miljoen gebruikers. Binnen enkele minuten heb jij jouw eigen mobiele advertentie ontworpen en online gezet. Ideaal om snel in te spelen op actualiteiten.

Maak een advertentie