Gated content: ja of nee?

Gepubliceerd: 9 juni 2017 14:15

Sinds jaar en dag wordt gated content ingezet om leads te genereren. Maar dit wordt niet altijd gewaardeerd. Wanneer is het gepast om je content achter ‘slot en grendel’ te zetten?

Het plaatsen van content achter een registratie is een van de meest gebruikte methoden om e-mailadressen te vergaren. Echter leent niet alle content zich hiervoor. De vraag waar veel merken mee worstelen, is dan ook welke content hier wél geschikt voor is. Sales- en marketingplatform HubSpot heeft een handige flowchart in elkaar gezet die hen kan helpen bij het nemen van een beslissing:

Gated content flowchart
Klik op de afbeelding om te vergroten

De infographic hierboven is uiteindelijk maar een handvat. Er komt veel meer bij kijken voordat een merk besluit om gated content in te zetten: wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Voordelen van gated content

Het grootste voordeel – en de reden waarom je gated content inzet – is dat je de sales- en leadpijplijn vult. Bovendien kun je van de informatie die de bezoeker in sommige gevallen moet invullen veel leren. Met deze gegevens kun je bijvoorbeeld een gepersonaliseerde contentstrategie ontwikkelen.

Door de ‘exclusiviteit’ kan gated content er ook voor zorgen dat de perceived value van je ebook, whitepaper of webinar hoger is dan wanneer de content vrij en direct toegankelijk is. De bezoeker heeft er immers moeite voor moeten doen om erbij te kunnen.

Nadelen van gated content

Dit creëert meteen ook een valkuil: wanneer de content niet interessant genoeg is, raak je de bezoeker als potentiële klant kwijt en schaad je het imago van je merk.

Daarnaast verhoogt gated content de bounce rate van de landingspagina, omdat veel bezoekers van vrijwel direct afhaken bij het zien van een inschrijf- of registratieformulier. Dit zorgt ervoor dat de pagina slecht vindbaar is door zoekmachines. Bovendien is de content achter de registratie of inlog niet vindbaar in zoekmachines.

Maar het grootste struikelblok is misschien wel het beperkte bereik; gated content is namelijk niet goed deelbaar. Wanneer je content hebt die enorm interessant is voor een groot publiek mis je dus alle shares, likes en mentions op social media, en misschien wel de kans om viral te gaan.

Wel of toch niet?

Is het doel om leads te genereren? Dan kan gated content een effectieve manier zijn. Maar waar merken rekening mee moeten houden, is dat ze content moeten aanbieden die een meerwaarde heeft voor de bezoeker. Hij moet er iets van kunnen opsteken of er geïnspireerd door raken. Alles staat of valt dus met de kwaliteit van je content.

Meer weten over de mogelijkheden van gated content via NU.nl? Neem dan contact op met NUstudio.

Meer blogs en interviews met mooie merken lees je hier.