Hoe meet je het succes van branded content?

Gepubliceerd: 2 juni 2017 09:30

Er wordt steeds meer branded content gemaakt. Maar hoe kun je de juiste KPI’s bepalen waarmee je kunt zien of de inzet succesvol was?

Om de waarde van branded content te bepalen, koppel je KPI’s aan een campagne om te meten of de doelstellingen behaald worden. Maar hoe weet je wat je moet meten? Hieronder een paar voorbeelden van wat je kunt meten en wat dit betekent.

Branding

Hoeveel mensen heeft jouw branded content bereikt en hoeveel van die mensen hebben het artikel of video ook daadwerkelijk gelezen of bekeken? Door het aantal impressies en interacties te meten, kun je zien hoeveel mensen er in aanraking zijn geweest met je campagne, en dus je merk.

Engagement

Naast het aantal mensen die met je content in aanraking zijn gekomen, wil je ook weten wat de tijdsduur hiervan was. Gangbare metrics hiervoor zijn de gemiddelde leestijd van een artikel en de uitkijkratio van een video.

Social media engagement

Branded content wordt vaak aangejaagd op social media om het zo verder te verspreiden. Aan het aantal likes, shares, mentions en reacties op bijvoorbeeld een Facebook-bericht kun je heel eenvoudig terugzien of je content aansloeg bij je doelgroep. Ook kun je de (relatieve) stijging van likes op je Facebook-pagina ná het inzetten van branded content als metric gebruiken.

Conversie

Veel adverteerders zetten branded content in met het doel om potentiële klanten aan te zetten tot het doen van een aankoop, aanvraag of inschrijving. Dit wordt doorgaans gerealiseerd door mensen vanuit een stuk content door te sturen naar een landingspagina van de adverteerder. De doorklikratio is een goede indicatie of de call to action succesvol was. En met de conversieratio kun je vervolgens doormeten hoeveel mensen er een aankoop hebben gedaan of een lead hebben achtergelaten.

Brand awareness

Tot slot kun je ook de brand awareness en brand lift meten met een online enquête. Deze wordt op bezoekers gericht die in contact zijn geweest met jouw branded content. Hierdoor krijg je meer inzicht in het effect van je campagne:

  • Brand recognition: de mate waarin de bezoeker kan aangeven of hij jouw merk wanneer hij deze te zien krijgt
  • Brand recall: de mate waarin de bezoeker jouw merk kan noemen bij het zien van een productcategorie
  • Brand consideration: de mate waarin de bezoeker jouw merk of product zal overwegen
  • Brand preference: de mate waarin de bezoeker de voorkeur geeft aan jouw product boven dat van vergelijkbare merken

Bij NUstudio monitoren wij de inzet van branded content nauwkeurig om een campagne te kunnen bijsturen. Ook trekken wij constant learnings uit de data om een volgende inzet te kunnen optimaliseren. Voor meer informatie over wat NUstudio voor jouw merk kan betekenen: klik hier.

Meer blogs en interviews met mooie merken lees je hier.