Vijf vragen aan Brand: “We hebben het met onze brouwers voor elkaar gekregen om een andere smaak- en productbeleving te creëren met hetzelfde product”

Gepubliceerd: 7 juli 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Boaz Disselkoen, Brand Manager bij Brand.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

Ons merk heeft een waanzinnig mooi redesign gehad 4 jaar geleden. Alles behalve de smaak was nieuw: het logo, de fles, het krat en daarmee de beleving. Brand was 5 jaar geleden het bier dat je vader drinkt. Tegenwoordig zijn we het bier dat lekker is en er heel mooi uitziet. Sinds het nieuwe design zijn we ook met steeds meer verschillende smaken gekomen.

Ons nieuwste en dertiende bier is Brand Ongefilterd Pilsener, daar ben ik het meest trots op. Pils wordt soms gezien als een commodity, een homogeen product. We hebben het met onze brouwers voor elkaar gekregen om een andere smaak- en productbeleving te creëren met hetzelfde product, namelijk Pils.

Los van dat ik het zelf lekker vind, smaakt de volle zachte smaak echt anders. Maar het is wel een typisch Brand bier.

In de praktijk bestelden mensen gewoon een pils. Nu Brand Ongefilterd de markt verovert hoor je degene achter de bar steeds vaker vragen: wat voor pils? Vervolgens ontstaat het gesprek over bier en gaan mensen echt proeven. Dat kon ik me vijf jaar geleden nauwelijks voorstellen, nu is het bijna normaal.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Brand heeft al decennia de toon gezet op het gebied van innovaties. We hebben het oudste speciaalbier in Nederland (1949), de Brand Imperator, we waren de eerste die het fluitje op de markt brachten en we waren de eerste grote Nederlandse brouwer die IPA, Saison en Porter introduceerde. Ik kan veel leren van de rijke Brand-geschiedenis.

Daarnaast haal ik veel inspiratie uit de Brand Bierbrouwwedstrijd voor thuisbrouwers die we ieder jaar organiseren. Bijna 300 thuisbrouwers deden daar afgelopen jaar aan mee. Hun creativiteit in smaak en brouwen leert mij waar de trend heen gaat. Bovenal inspireert hun passie voor brouwen van bier en van smaak.

Maar uiteraard haal ik de meeste inspiratie uit de horeca onder het genot van een heerlijk glas bier (het liefst Brand Zwaar Blond!). Dat geldt niet alleen voor mij denk ik, maar ik heb de mazzel dat het bij mijn vak hoort. Dan hoor je echt waar iedereen mee bezig is, wat iedereen lekker vindt en wat niet.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Ik vind dat veel andere brouwerijen het goed doen. Naast mijn eigen branche heb ik gek genoeg altijd met veel ontzag gekeken naar het merk Kips. Een super consistent merk dat als losstaand product weinig emotie kent. Als ik ooit op zoek ben naar leverworst, zou ik maar aan één merk kunnen bedenken met deuntje en al: “Liever…”.

Dat is briljant. Ook de manier waarop ze mogelijk concurrentie teniet doen met de zin “…Dan gewone leverworst”. IJzersterk.

Miele heeft jarenlang consistent ongeveer hetzelfde gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat 80 procent van de Nederlanders bij de aankoop van een wasmachine of droger denkt: “Hmmm Miele, tja, er is geen betere!” Helaas zijn ze ermee gestopt. Ik denk dat ze dat op de lange termijn gaan voelen.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Wij staan met onze bieren op festivals middels de Brand Bijzondere Bieren Bar. Op een festival waar je nogal doorleefd bent kan je op ons relaxte terras rustig kiezen uit negen verschillende soorten Brand bieren. Kan je geen keuze maken, dan kan je natuurlijk eerst even proeven.

Vervolgens wordt er een echt glas afgespoeld en vers voor je getapt door een collega van de brouwerij. Je loopt terug naar je groep die inmiddels heeft plaats genomen op het terras in de zon. En dan komt het: die eerste slok Brand.

Happend door het dikke schuim proef je, terwijl de wereld om je heen dansend, zwetend en hossend door gaat, jouw Brand bier. Het ultieme geniet moment voor de bierdrinker. Je ziet hen denken: “Zo hoort ie te smaken! Ja, dit ga ik vaker doen!” En dat kan. Precies dan hebben we de doelgroep perfect bereikt.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Ik werk bij Brand en ben verantwoordelijk voor het merk. Als ik vertel wat ik doe ontstaat bijna altijd een gesprek over alle Nederlandse biermerken. Het leuke is namelijk dat bijna iedereen wel een mening over de merken heeft en zich persoonlijk verbonden voelt.

Bonusvraag: Paul Braat van Huawei gaf de pen door aan jou, aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Ik geef de pen door aan MOJO en wel aan Ide Koffeman, Festival Directeur. Hij heeft met zijn team Down The Rabbit Hole in 4 jaar op weten te bouwen tot waar het nu staat.

Lees het interview met Huawei hier. Voor alle interviews met andere mooie merken klik je hier.