Vijf vragen aan de Efteling: “Ik hoor steeds vaker de uitspraak ‘data beats opinion and hierachy’ en hier sta ik geheel achter”

Gepubliceerd: 12 mei 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Rogier Brouwer, Hoofd Marketing Specialismen bij de Efteling.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

Ik ben op vele cases trots! In het klein als we met een 1 aprilgrap op Facebook 600.000 mensen organisch bereiken, maar ook in het groot als we na maanden van keihard werken een waanzinnig goede commercial lanceren.

De afgelopen 1 aprilgrap was dat er een levende python in de wensbron was gevonden. We hadden daar een video van gemaakt die op Facebook dus viral ging, zonder dat we dat bericht gesponsord hadden. Dan heb je echt je fans en dus je doelgroep bereikt.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik word geïnspireerd door het lef en getoonde ondernemerschap van collega’s. Soms komt een goed idee onverwacht van links en dan moet je wendbaar genoeg zijn de sprint mee in te kunnen zetten. Het idee wordt van ons allemaal en als multidisciplinair team focussen we allemaal op de oplossing. Als iedereen vanuit eigen expertise en natuurlijke kracht zijn of haar rol pakt blijf ik verbaasd hoeveel energie je terugkrijgt uit een project en hoeveel je voor elkaar kan krijgen met soms beperkte middelen. Mensen laten doen waar ze goed in zijn, is hierin key.

Inspiratie haal ik daarnaast ook wel uit verschillende mailings die ik ontvang, maar vaak gaat het wel allemaal over hetzelfde: customer journey, social influencers, blogs en vlogs. Wij werken uiteraard ook samen met social influencers, maar kijken echt naar de brand-fit en kwaliteit, boven het kwantitatieve bereik. Er moet als het ware een goede match zijn qua branche, product, content, regio of doelgroep.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Vodafone. En dan specifiek de campagne die zij draaiden met Tijl Beckand. Tijl belde constant met de klantenservice van Vodafone, dit werd dan in de vorm van radiospotjes uitgezonden. Ik kom zelf ook uit de telecomwereld en ik vind het knap als merken een lange periode vernieuwend kunnen blijven met dezelfde content. Dat dan ook nog een met een product wat in de basis altijd hetzelfde is. Die consistente manier van content van Vodafone vind ik erg knap.

In bredere zin vind ik kleine startups toch net wat interessanter. Soms draait zo’n onderneming op een relatief eenvoudige innovatie of het idealisme van een handvol mensen. Zo ontdekte ik laatst het initiatief Wasted. Zij maken van plastic afval een nieuwe munteenheid. Het vergt in eerste instantie wat omdenken, omdat je denkt dat je zoveel mogelijk producten in plastic verpakking moet gaan kopen, maar uiteindelijk krijgt de bewustwording voor een schoner milieu de overhand. Dit ondernemerschap, vaak met een sluitende business case, lost zoveel problemen op.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Bij de Efteling doen we alles om de gast een optimale beleving te geven. Niet alleen in het park maar over de complete customer journey. Alle touchpoints moeten hierin kloppen. Doordat we continu optimaliseren en vanuit de potentiële gast context naar onze content kijken, worden onze marketingactiviteiten steeds beter gewaardeerd.

Door verregaande personalisatie middels dataverrijking worden onze online uitingen steeds relevanter geserveerd. Ik hoor steeds vaker de uitspraak ‘data beats opinion and hierachy’ en hier sta ik geheel achter. De gast bepaalt uiteindelijk steeds vaker zelf welke uitingen zij van ons willen zien. De groei in het bereik van onze owned en earned kanalen onderstreept dit alleen maar.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Dat ik hoofd marketing ben bij het mooiste merk van Nederland en leiding geef aan een geweldig team van marketingspecialisten en campagnemanagers! En daarna vraag ik of ze ook een foto van zichzelf hebben, hangend over een paddenstoel.

Bonusvraag: aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Er zijn zoveel interessante merken, maar laat ik ReCell zeggen. Een klein Nederlandse Social Business welke met de recycling van elektronische apparatuur een oplossing biedt voor vele maatschappelijke problemen. Ze zijn misschien nog niet heel erg bezig met contentmarketing, maar ik zet graag dit merk in het zonnetje en ik ben benieuwd naar hun antwoorden.

Lees hier alle interviews met andere merken.