Vijf vragen aan Philips Lighting: “Als marketeer ligt de inspiratie voor het oprapen”

Gepubliceerd: 21 juli 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Maarten Vernooij, Marketing Director bij Philips Lighting.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

In topsport gaat het gezegde dat je zo goed bent als je laatste wedstrijd. In dat licht ben ik vooral trots op de dingen waar we nu mee bezig zijn. Twee grote activiteiten die nu lopen zijn Hue voor Smart Home en Circular Lighting.

Die laatste gaat om de activatie van een oplossing gebaseerd op de principes van de circulaire economie: producten zo ontwerpen dat ze in meerdere levenscycli ingezet kunnen worden, waarbij de fabrikant eigenaar blijft van de materialen en die ook terugkrijgt aan het einde van het contract. Met Circular Lighting bieden wij een oplossing, waarbij wij eigenaar blijven van de armaturen (lampen) en verlichting en een prestatie leveren (licht) waarvoor de klant betaalt. Dit zorgt ervoor dat de klant niet alleen krijgt wat hij echt wil – licht in plaats van een lamp – maar dat hij bovendien ontzorgd wordt en ook nog een bijdrage levert aan het verantwoord omgaan met onze schaarse grondstoffen.

Maar hoe communiceer je zoiets? Omdat het begrip circulaire economie nog relatief onbekend is, hebben we ons in fase 1 van onze campagne erop gericht om de bekendheid van circulaire economie te vergroten, waarbij we het uitleggen door de spotlight op enkele andere bedrijven te plaatsen die een circulaire oplossing aanbieden. In vervolgstappen zullen we meer aandacht richten op specifiek onze eigen oplossingen.

Ik ben trots op deze case omdat het dicht bij mezelf ligt. Ik zie hierin een kans om niet alleen iets unieks neer te zetten voor onze klanten en onszelf, maar om bovendien een verschil te kunnen maken voor onze planeet en de manier waarop we met onze grondstoffen omgaan.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Als marketeer ligt de inspiratie voor het oprapen. Iedere dag zie en hoor ik wel dingen waarvan ik denk ‘hé, zouden wij daar niet iets mee kunnen?’. Daarnaast hebben wij ons als bedrijf een aantal jaar geleden aangesloten bij PIM (Platform Innovatieve Marketing), waarbij meerdere personen uit ons marketingteam deelnemen aan sessies waarin verschillende thema’s belicht worden door de ogen van vaak andere bedrijven. Er blijft ongelofelijk veel van elkaar te leren.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Wellicht dat het is omdat wij als bedrijf een enorme transformatie doormaken – van gloeilampen naar IoT-systemen – maar ik voel me vaak geïnspireerd door bedrijven die een soortgelijke uitdaging beetpakken.

Daarom vind ik Amazon een merk dat het echt goed doet. Van origine een online boekverkoper die zijn eigen originele business volledig om zeep heeft geholpen door heel hard op e-readers te duwen, maar tegelijkertijd inmiddels is verworden tot de standaard in marktplaza’s, cloud services en ga zo maar door.

Onlangs hebben ze met Echo en Alexa de markt opengebroken voor stem gestuurde thuisassistenten, waarin ze succesvoller zijn dan Google en Apple bij elkaar. Ik ben onder de indruk van hun disruptieve karakter, innovatiekracht en marktbereik.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Wij verkeren in de luxepositie dat de markt ons goed kent en waardeert, en we bovendien een heel groot marktaandeel hebben. Uitdaging voor ons is om voortdurend de markt te blijven vergroten door concepten met meer toegevoegde waarde te lanceren. Alleen licht is niet meer voldoende. We vinden het van groot belang dat heel Nederland overgaat op duurzame en efficiënte led-verlichting, die bovendien dynamisch bestuurbaar is en die bij voorkeur ook nog eens onderdeel van IoT is.

Hoe succesvoller wij zijn om de markt van onze toegevoegde waarde te kunnen laten inzien, hoe beter we de doelgroep hebben bereikt.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Ik heb drie jonge kids, dus deze vraag krijg ik nog wel eens van ze te horen. Meestal zeg ik dan om het simpel te houden: “Ik verkoop lampjes die heel slim en zuinig omgaan met energie.” Inmiddels nemen ze met dit antwoord geen genoegen meer, want dan krijg ik de vraag of ik met een kraampje op straat dan lampjes aan het verkopen ben. Dan vertel ik ze dat ik met een heel team van mensen verhalen maak om die lampjes goed te verkopen en dat we dan bovendien daar allemaal materiaal als filmpjes en websites voor maken om die verhalen te vertellen.

Bonusvraag: Raoul Willms van APG gaf de pen door aan jou, aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Allereerst zou ik Raoul voor de eer willen bedanken. Raoul en ik hebben 10 jaar geleden samen een prachtig mba-avontuur beleefd en hebben sinds die tijd altijd contact gehouden.

Ik zou de pen graag willen doorgeven aan Corine van Impelen, Hoofd Communicatie van Naturalis. Corine is onder andere verantwoordelijk voor het feit dat heel Nederland weet wie T-Rex is en dat hij bij Naturalis te bezichtigen is. Daarnaast is Corine mijn lieve nicht en ben ik er supertrots op wat zij voor elkaar heeft gekregen.

Lees hier het interview met APG. Voor alle interviews met andere merken klik je hier.