Naar deze 5 dingen is de marketeer van nu op zoek

Gepubliceerd: 23 juni 2017 13:31

In de interviewreeks ‘Vijf vragen aan mooie merken’ vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content. Na vijftien interviews maakte Charlotte een voorzichtige balans op. Dit zijn de 5 dingen waar iedere marketeer naar op zoek is:

1. Omnichannel creëren

Marketeers gaan met de tijd mee en spelen vanuit hun vakgebied in op de behoefte van de consument. Dat betekent dat we in de wereld van contentmarketing eerst de verschuiving hadden van print naar online. Hierna volgde de stap van online naar mobiel en van display naar video.

Inmiddels zijn we in het stadium beland dat marketeers al deze stappen samen moeten laten gaan om hun klanten nog goed te blijven bedienen. Het is een zoektocht, blijkt uit de interviews, maar veel marketeers zijn trots wanneer ze een campagne hebben gedraaid waarin alle touchpoints zijn aangetikt en de consument omnichannel is bereikt.

2. Seizoenen aangrijpen

In campagnes proberen marketeers zo veel mogelijk alle seizoenen in een jaar aan te grijpen om zo hun doelgroep op het perfecte moment te raken. Ook blijkt dat dit vaak als tooltje wordt ingezet en als houvast wordt gebruikt voor het uitdokteren van een campagne. Uiteraard hangt dit samen met het product waarmee de marketeer werkt, maar de zoektocht om hier echt mee te werken blijkt groot.

3. Maatschappelijke bijdrage leveren

Waar marketing voornamelijk wordt ingezet om de consument op te warmen voor een lead of een sale, is marketing inmiddels ook uitgegroeid tot een veel breder speelveld. Het is nu ook een tool om bij te dragen aan de wereld. Het belang van duurzaamheid heeft zijn weg gevonden bij merken en marketing is een ideale manier om dit uit te dragen.

Zo hoorden we veel marketeers over het leveren van een maatschappelijke bijdrage met het merk waar ze voor werken. Dit proberen marketeers, waar nodig met partners of andere partijen, in hun campagnes terug te laten komen. Het is ook een mooie manier om af te stappen van de keiharde commerciële boodschap.

4. Buitenland omarmen

Merken kijken steeds meer naar wat er over de grens gebeurt en waar dat voorheen vooral de VS was, is de Aziatische markt nu een blikvanger voor veel marketeers. Niet alleen het technisch vooroplopende China wordt in de gaten gehouden, andere culturen vormen ook inspiratiebronnen.

Het buitenland omarmen kent nog een kant; de marketeer van nu is op vakantie aan het werk. Veel van hen geven aan in het buitenland tijdens een vakantie bezig te zijn met het merk waar ze voor werken. Dit doen ze door altijd hun ogen en oren open te houden.

5. Kinderen aanspreken

Kinderen zijn niet alleen de toekomstige afnemers van je product, hun ouders zijn het op dit moment. De mix van de kinderen van nu begrijpen zodat je toekomstbestendig bent en het nu al willen aanspreken van ze om zo weer de ouders te pakken die de sale maken, grijpt iedere marketeer.

Mannen en vrouwen die werkzaam zijn in de marketing en al ouder zijn luisteren heel goed naar hun kinderen. Ze geven een en ander door aan de content creators om rekening mee te houden. De (nog) kinderloze marketeers van nu lezen blogs om zo te weten wat de kinderen bezig houdt.

Bekijk hier de interviews die de inspiratie vormden voor deze blog.

Gerelateerde succesverhalen

Bekijk meer succesverhalen