Vijf vragen aan APG: “Wij verkopen geen product, maar een vorm van maatschappelijke relevantie”

Gepubliceerd: 14 juli 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Raoul Willms, CMO van APG.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

Ik ben het meest trots op onze pop-up store. Dat is een concept waarbij we offline en online bij elkaar brengen en de werkgever en consument ook nog eens bij elkaar brengen. De pop-up store plaatsen we echt in het kantoor op de vloer of in het restaurant bijvoorbeeld. Hier staan mensen in van ons en die helpen de werknemers na te denken over hun pensioen.

Werkgevers vinden pensioenen ook belangrijk, maar hebben er vaak niet de tijd of de aandacht voor. Met onze pop-up store nemen we ze dit werk uit handen. En daarnaast helpen we de werknemers, onze consumenten, bij het nadenken over hun pensioen op een actieve, leuke wijze. Een win-winsituatie die erg goed loopt.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

De wereld om ons heen. De pensioensector is niet echt een vooruitlopende sector. Ik kijk dus veel naar andere sectoren en de succesverhalen daar. Die probeer ik dan door te vertalen naar onze sector. Niet alleen kijk ik naar concepten voor de consument, maar ook nieuwe technologieën in andere sectoren inspireren mij.

Daarnaast haal ik veel inspiratie uit sport. Dat inspireert mij in mijn werk als leidinggevende. Ik kijk dan eigenlijk naar alle sporten, zowel teamverband als individuele sporten. In teamverband helpt sport mij om te kijken hoe we als afdeling het beste kunnen performen.

En bij individuele sporten probeer ik me altijd net als een topsporter te blijven stretchen. Altijd blijven gaan voor die uitzonderlijke prestaties en nieuwe uitdagingen.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Sonos, de leverancier van audioapparatuur. Zij hebben één KPI en dat is de NPS score. Die zit dus door hun hele DNA, ze hebben het doorgevoerd van hun aannamebeleid tot in de customer service.

Klanttevredenheid staat overal bovenaan, dus als je apparatuur niet werkt, gaan ze zo ver voor je dat ze zelf met bijvoorbeeld Ziggo bellen om te vragen waarom hun apparatuur niet in de woning werkt. Heel knap en sterk vind ik dat.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Simpel: wanneer ze zijn geactiveerd op hun pensioen. Maar 30 procent van de mensen zijn actief bezig met hun pensioen. Wij verkopen geen product, maar een vorm van maatschappelijke relevantie. Dat is natuurlijk heel iets anders dan een fysiek product.

We noemen iemand trouwens actief als hij in één van de kanalen van zijn pensioen zit. 70 procent van de Nederlanders komt dus nooit op een website of in de mijn-omgeving van zijn fonds. Dat heeft letterlijk met je brein te maken. Je brein kan niet verder dan 10 jaar vooruit denken.

Het gaat dus gewoon tegen je hoofd in om naar je pensioen te kijken. Daar proberen wij slagen te maken, door bijvoorbeeld samenwerkingen op te zoeken met Victor Lamme, om zo dat brein toch te alarmeren zodat je een kijkje in de systemen van je fonds gaat nemen.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Dan zeg ik pensioenboer 2.0. De hele pensioenwereld is een sector van techneuten en juristen. Ik probeer die wereld zichzelf opnieuw uit te laten vinden; de consument voorop te laten staan.

Bonusvraag: Nord van de Mosselaer van Tele2 gaf de pen door aan jou, aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Ik wil de pen graag doorgeven aan Maarten Vernooij. Hij is Marketing Director van Philips Lighting.

Lees het interview met Tele2 hier. Voor alle interviews met andere mooie merken klik je hier.