Vijf vragen aan de Bijenkorf: “Het was tijd om de vrouwelijke kracht te vieren”

Gepubliceerd: 9 juni 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Marjolijn Meynen, Directeur Marketing & Communicatie de Bijenkorf.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

De campagne A She Story. Omdat wij als retailer een andere benadering durfden te kiezen en duidelijke keuzes durfden te maken. Geen commerciële boodschap maar een maatschappelijk relevant verhaal op een hoog niveau uitgevoerd met geweldige, inspirerende vrouwen en met een activatie om vrouwelijke ondernemers te betrekken bij de campagne. En vooral omdat ik heel erg in de boodschap geloof; het was tijd om de vrouwelijke kracht te vieren.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Uit de schoonheid en creativiteit van de kunsten en de wijsheid van de geschiedenis. Ik heb laatst weer eens het boek van Jan Brokken gelezen over de geschiedenis van de Baltische Staten. Het boek gaat over identiteit, betrokkenheid en de verbindende kracht van cultuur. In mijn overtuiging is dat ook wat merken moeten doen: verbinden, verbeelden en identiteit geven.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Marketingtechnisch doet Tommy Hilfiger het in mijn optiek heel goed. Zij weten aspiratie, bijvoorbeeld door hun samenwerking met Gigi Hadid of hun fashion show, te verbinden met toegankelijkheid door een simpele boodschap als ‘see now, buy now’. Dat laatste klinkt heel simpel, maar in de mode-industrie was het echt revolutionair dat je de kleding die je op een catwalk zag, meteen kon kopen. Tommy Hilfiger omarmt ook de mogelijkheden die technologie biedt met een cultuur gericht op innovatie.

Mode is meer dan ooit een uiting van identiteit en creativiteit. De snelheid en straatcultuur maken mode enorm krachtig en zijn steeds meer in staat om een verhaal te vertellen.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Ik houd ervan om voor merken te werken die voor een brede doelgroep zijn, maar wel op een hoog niveau en met de ambitie om het leven van mensen beter of mooier te maken.

Vanwege de breedte moet je daarom goed kiezen welke boodschap en medium je wanneer inzet. Voor ons is een campagne met de pre-collection van designermerken van bijvoorbeeld Gucci of Valentino natuurlijk heel anders dan een campagne in de kerstperiode waarbij wij het warenhuis van Nederland zijn met alles voor de feestdagen. Door een steeds scherpere segmentatie en klantinzichten weten wij ook steeds beter onze hele grote klantengroep met een persoonlijk relevante boodschap te bereiken.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

De leukste baan van Nederland! Onze inkopers hebben de mooiste merken en producten uit de hele wereld geselecteerd en ingekocht. Die worden vervolgens op een geweldige manier gepresenteerd in onze winkels en op de website. En samen met mijn team mogen wij aan onze klanten vertellen dat er altijd iets bijzonders te zien en te beleven is bij de Bijenkorf.

Bonusvraag: Pathé gaf de pen aan jou door, aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Fleur Peters van Tommy Hilfiger.

Lees hier het interview met Pathé. Voor alle interviews met andere merken klik je hier.