Vijf vragen aan Huawei: “Het leuke hieraan was dat influentials in de lead waren en niet Huawei”

Gepubliceerd: 23 juni 2017 09:02

Vandaag stellen we de vragen aan Paul Braat, Marketing Director van Huawei.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

De case waar ik het meest trots op ben is onze campagne Instahotspots, waarbij we samenwerken met tien influentials. We vroegen iedere influential om in een bepaald gebied tien locaties te identificeren om mooie foto’s te maken. Dit deden ze dan met onze Huawei P10, waar een Leica camera in zit die zorgt voor prachtige fotografie met je smartphone.

Alle 100 locaties hebben we weer samengebracht in één kaart, heel bijzonder om te zien. Iedere influential deed ook weer een oproep bij zijn followers voor een Instameet: ‘Zaterdag om 10 uur ga ik in Rotterdam mijn favoriete plekken aflopen en fotograferen, ga je mee?’. Het leuke hieraan was dat de influentials in de lead waren en niet Huawei.

Iedereen is inmiddels een hobbyfotograaf en met zo’n campagne activeer en inspireer je de consumenten. Dat is heel anders dan wanneer je een toestel weggeeft aan een influential en vraagt of hij of zij wil zeggen hoe goed het toestel is. Daar prikt de consument doorheen.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik kijk heel erg goed om me heen, zowel in het binnenland als in het buitenland. Ik heb lang in de reclamewereld gewerkt en daar bekeken we ook altijd succesvolle cases van andere merken. Dat is mijn grootste bron van inspiratie.

Daarnaast lees ik marketingblogs om ervoor te zorgen dat je je tijd aan het juiste besteedt. Marketingfacts.nl vind ik een hele sterke en betrouwbare, maar ik kijk ook vaak op bijvoorbeeld Mashable en The Next Web.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Veel merken doen het goed, maar ik heb een enorme zwak voor IKEA. Heel knap hoe ze de beleving op de winkelvloer in alle touchpoints met de consument weten door te vertalen.  Zelfs hun tv-commercials zijn een soort van mini-docu’s met hun designers. Ik vind het ook knap hoe ze nieuwe technologieën inzetten en daar gebruik van maken, terwijl ze eigenlijk hele simpele producten hebben.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Als we onze doelgroep op een natuurlijke wijze naar de ‘koop nu’-knop hebben weten te leiden. Dat verschilt natuurlijk per device – telefoon, smart watch of tablet. De smartwatch is meer voor een sportieve doelgroep, de telefoon is meer gericht op fotografen.

De natuurlijk wijze proberen we altijd te creëren door bijvoorbeeld display slim in te zetten. Daarna kijken we goed wie we daarmee hebben bereikt en die mensen gaan we weer retargeten. We kijken echt op een heatmap mee waar op de banner mensen klikken, want dat vonden ze dus interessant.

Dan weten we: hé, die was benieuwd naar de camera, en zo weten we ook weer wat de vervolgstap moet zijn. Op deze manier bouwen we hele stories op waarmee we een warm bad voor onze doelgroep creëren.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Dat ik verantwoordelijk ben voor de marketing bij Huawei. ”Huawie?” zeggen ze dan. En dan zeg ik dat we een nieuwe speler zijn binnen de smartphone industrie en de nummer drie van de wereld en van Nederland.

Bonusvraag: aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Brand. Ze zijn bezig met een herpositionering en ik ben benieuwd wat Boaz Disselkoen, Brand Manager, voor een antwoorden gaat geven.

Voor alle interviews met andere mooie merken klik je hier.