Vijf vragen aan Jumbo: “Als het eigenlijk niet kan, dan is het juist 100 procent Jumbo”

Gepubliceerd: 4 augustus 2017 10:54

Vandaag stellen we de vragen aan Monique Pennings, Marketing Partnerships & Media Manager bij Jumbo.

In deze serie vraagt Renske Hercules, Manager NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

In de afgelopen 11 jaar dat ik bij Jumbo werk heb ik samen met marketingcollega’s veel mooie campagnes opgezet. Van de WK-actie met juichpakken van Roy Donders en de gele trui met Joop Zoetemelk rondom de Tour de France, seizoensthema’s tot een donatie-actie met tientallen BN’ers voor negen maatschappelijke organisaties.

Ook denk ik met plezier terug aan uiteenlopende lokale campagnes, die we in de loop der jaren ontwikkeld hebben. Dus het is best moeilijk om er één te kiezen…

Maar als ik er één moet kiezen, dan kies ik voor de merkcampagne ‘Hallo Jumbo’. Deze campagne heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het bekendmaken van Jumbo en het functioneel uitleggen van de unieke Jumbo-formule. Vervolgens is deze campagne doorontwikkeld tot de campagne met het Jumbo-gezin, met in de hoofdrollen Frank Lammers en Maike Meijer.

En met succes! Mede hierdoor neemt Jumbo in korte tijd de tweede positie in de supermarktbranche stevig in en is Jumbo nu één van de toonaangevende adverteerders in Nederland. Dit is ook bekroond met véle vakprijzen.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik vind het ontzettend leuk om met mensen samen te werken. Liefst met uiteenlopende achtergronden. Dat inspireert om zaken eens vanuit een ander perspectief te benaderen.

Daarnaast heb ik voor mijn functie met uiteenlopende externe partijen contact, waarbij ik steeds op zoek ben naar samenwerkingskansen of manieren om elkaar te helpen. Elkaar goed kennen is een belangrijke basis. Open en ongeforceerd, daar geloof ik in. Zo ontstaan verrassende nieuwe initiatieven.

En door mijn ondernemersmentaliteit en de drive ‘het onmogelijke mogelijk maken’ blijf ik steeds denken in vernieuwende aanpakken. Dat past ook bij Jumbo. Als het eigenlijk niet kan, dan is het juist 100 procent Jumbo!

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Coolblue met haar merkbelofte ‘klanten blij maken’. Fantastisch vind ik de wijze waarop Coolblue klanten centraal stelt in haar volledige bedrijfsvoering. En dat met een flinke dosis humor. Coolblue is een jong, energiek en dynamisch bedrijf, durft anders te denken en gaat voor ‘elke dag een beetje beter’. Bovendien is haar merkbeeld zeer herkenbaar en consistent.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Onze klanten maken enkele keren per week de keuze bij welke supermarkt ze hun boodschappen gaan doen. Daarom moeten we continu onze klanten blijven overtuigen met de unieke formule van Jumbo. En als onze klanten dan vervolgens in onze winkels ook worden bevestigd in hun supermarktkeuze, dan is dat een belangrijke basis voor loyale klanten. Dat is onze basis voor succes.

En het is natuurlijk ontzettend leuk om te werken aan campagnes van Jumbo waarmee we Nederland massaal in beweging krijgen.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Deze vraag wordt mij vaak gesteld. Ik probeer dit altijd zo simpel mogelijk uit te leggen. Ik ben verantwoordelijk voor mediamanagement, waarbij ik zorg voor de zichtbaarheid van Jumbo op onder andere tv, online, radio, dagbladen en outdoor. En daarnaast ook verantwoordelijk voor alle marketingsamenwerkingen met onder andere bureaus, media-exploitanten, bekende Nederlanders en partners waar we samen marketingacties mee opzetten.

Ik werk in feite op het snijvlak van het creatief meedenken met de opzet van campagnes en de bijbehorende commerciële afspraken. Inderdaad, een héle drukke baan. Maar wel super-leuk!

Bonusvraag: Willem Verschuur, General Manager Marketing bij Toyota & Lexus, gaf de pen aan jou. Aan welk merk wil je dat ik deze vragen ook stel?

Gezien mijn antwoord op de derde vraag, zou ik het leuk vinden als je deze vragen ook aan Coolblue stelt.

De ”5 vragen aan…” van Willem Verschuur, General Manager Marketing bij Toyota & Lexus, vind je hier. Voor alle interviews met andere merken klik je hier.