Vijf vragen aan Rituals: “Ik werk bij het mooiste merk van Nederland”

Gepubliceerd: 31 maart 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Micha Medendorp, Chief Marketing Officer bij Rituals.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben jij het meest trots?

Afgelopen jaar hebben we een aanscherping gedaan op de visuele identiteit van Rituals – iets eleganter, nog authentieker. Dat hebben we vervolgens doorvertaald in winkelmaterialen en mooie campagnes. De relaunch van onze Ritual of Sakura-collectie was een aftrap hiervan.

Deze collectie staat voor een periode in Japan wanneer de kersenbloesem daar uit de bomen valt. Deze periode markeert het ontwaken van de natuur. Dat is vol overgave genieten, net als met de producten uit die lijn. Je viert de start van de dag als een nieuw begin.

Deze campagne was zo geslaagd omdat we een wereldwijde 360-graden campagne hebben gedraaid, waarbij we onder andere een pr-trip naar Japan hebben georganiseerd, waar we een yogasessie deden onder de kersenbloesembomen en de collectie onthulden.

Daarnaast creëerden we in de winkels en online een blossom booth, waarbij klanten een persoonlijke gif-animatie konden maken terwijl de kersenbloesemblaadjes letterlijk op hen vielen. Alles om het ritueel te ervaren. Daar ben ik echt trots op. Het was een mooie aftrap van de aanscherping van onze visuele identiteit.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Overal uiteraard. Vanuit mijn team, mijn collega’s, buiten zijn, blogs en vakliteratuur. Maar ook uit mijn vrienden en kinderen. Rituals staat echt voor het transformeren van saaie dagelijkse routines, naar mooie momenten met betekenis.

Wat mij inspireert zijn oosterse tradities en wijsheden, bijvoorbeeld de zogeheten blauwe zones. Dat zijn plekken in de wereld waar mensen heel oud worden. Zo heb je in een van deze blauwe zones in Japan – op Okinawa, een eiland ten zuiden van Tokia – de ikigai-traditie. Dat staat letterlijk voor de reden van het bestaan. De reden dus om elke dag met motivatie uit je bed te komen en de zoektocht te starten naar je geluk. Het is een soort van begroeting daar. Je ontmoet elkaar en dan deel je even je ikigai.

Ik vind dat zo inspirerend. We doen dat nu ook op kantoor. Het is het wekelijkse ritueel op de maandag. Even vertellen wat er gaat gebeuren en waarom dat ertoe doet.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Zalando. Voornamelijk het laatste half jaar tot jaar. Ze zijn zichzelf echt aan het ontwikkelen van een online prijsvechter met aanbiedingen naar een fashion brand. Heel knap hoez e ook nu de campagne voor mannen uitrollen.

Tony’s Chocolonely vind ik ook heel krachtig. Die blijven vanuit hun sociale missie activiteiten uitvoeren en mooie samenwerkingen optuigen. Een merk met een missie.

En Fietsenwinkel.nl is ook goed bezig. Hoe zij van een commodity als een fietsenwinkel werken vind ik heel knap. Het startpunt is digitaal en dat is zeer vernieuwend. Offline is de experience en online is de hulp: erg slim. Een stilstaande markt zo vernieuwen; zij gaan enorm groeien.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Wanneer onze fans onze mooie producten weten te waarderen. Maar ook dat we staan voor een mindful leven. We zijn niet alleen die ‘rode’ showerfoam onder de douche. Die foam is onderdeel van een collectie geïnspireerd door een ritueel uit het Oosten en daar zit een mooi verhaal achter dat symbool staat voor elke dag in balans leven.

We willen echt die stap verder gaan. We zijn meer dan onze producten, we willen je echt helpen bij de balans in je leven en de zoektocht naar je innerlijke kracht. Je kan even snel onder de douche stappen, maar je kan ook een bad nemen met een kop thee en een kaarsje aan. Daarom bieden wij ook zo’n breed palet aan producten.

Rust inbrengen waar het kan. Als we dat bereikt hebben, dan hebben we die verdieping gevonden.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg jij dan?

Ik werk bij het mooiste merk van Nederland, waar we mensen helpen tot rust en in balans te komen door dagelijkse routines naar bijzondere momenten met een betekenis te transformeren.

Bonusvraag: Frans Leenaars van TUI gaf de pen aan jou door, aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Booking.com. Ik heb veel ontzag voor hun groei. Ik ben benieuwd hoe ze van een convenience brand naar een love brand gaan. Alle frictie is eruit en het is overzichtelijk, maar de warmte kan wel hoger en ik ben benieuwd naar hun plannen op dat gebied. Ik ben benieuwd wat Pepijn Rijvers zal antwoorden.

Lees hier alle interviews met andere merken.