Vijf vragen aan Wehkamp: “Als ik kijk naar social zijn er in Nederland weinig spelers die contentmarketing in onze markt goed onder de knie hebben”

Gepubliceerd: 7 april 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Heleen Janssen en Hilda Hiemstra, Team Lead Creatie en Team Lead Content bij Wehkamp.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case zijn jullie het meest trots?

Wij zijn erg trots op onze laatste campagne Zin In. Met deze campagne hebben we het gevoel van ‘zin in de lente’ op een verrassende manier in beeld en communicatie uitgedragen: zin in een duik, zin in bloot, zin in zweten. Kortom, zin in de lente.

We zaten hierbij niet direct op de push van een artikel, maar op het inspireren en verleiden in de positieve zin van het woord. Eigenlijk was dit ook een nieuwe manier om te ontdekken hoe we de consument 360 graden weten te bereiken. Die zit steeds minder op tv.

We hebben met deze campagne echt een gevoel zo weten te vertalen dat hij op alle kanalen toepasbaar was, maar op zo’n manier dat dat gevoel ook gewaarborgd bleef in alle kanalen.

2. Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

Heleen: Als ik kijk naar social zijn er in Nederland weinig spelers die contentmarketing in onze markt goed onder de knie hebben. Op retailgebied liggen daar nog veel kansen. Ik haal vooral mijn inspiratie uit andere branches. Bijvoorbeeld uit doe-het-zelfzaken en kookwebsites.

Je kent wel die video’s van het koken van eenpansgerechten. Dat is echt een makkelijke vorm voor low-intent micro-momenten om content en producten samen te laten vloeien. Buiten onze markt kijk ik graag naar hoe Allerhande of Tasty het doet.

Als bedrijf ben je op zoek naar een redactionele formule. Hoe laat ik de content in contact komen met de behoefte van onze klant, onze lezer? Soms inspireren hele andere zaken, zoals een televisieformat.

De Wereld Draait Door bijvoorbeeld: je weet precies wanneer je inschakelt waar in het programma je zit. Dat heeft te maken met de gewoonte die het programma tot stand heeft gebracht. Dat wil je: een habit creëren waarin mensen je herkennen.

Hilda: Voor mij bestaat er niet één bron. Alles wat ik in het dagelijks leven tegenkom, zowel online als offline en herkenbaar is voor onze doelgroep, kan een inspiratiebron vormen.

3. Welk merk vinden jullie dat het echt goed doet?

Wijzelf, Wehkamp! We zijn natuurlijk nog steeds voortdurend op zoek naar verbetering, maar wij doen het in onze doelgroep heel goed. We zijn altijd bezig om alles zo aangenaam mogelijk te maken, zodat de consument altijd kan vinden wat hij zoekt.

Constant zijn we bezig om onze consument te verrassen waardoor je in feite getriggerd wordt. Dat je eigenlijk nog niet eens wist dat je iets wilde kopen.

4. Wanneer hebben jullie je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Heleen: Als een klant loyaal is naar jou. Dan heb je het goed gedaan. Zeker als we het hebben over contentmarketing is de adem veel langer dan een sale erdoorheen pushen. Je moet constant bezig zijn om die ervaring zo goed en leuk mogelijk te maken, zodat het ook leuker wordt om terug te komen.

Hilda: Als we relevant zijn. Contentmarketing is de beginfase van het koopproces. De spijker op zijn kop slaan, lukt door je doelgroep goed te kennen. Niet door vanuit je voorraad te denken. Je moet exact weten waar je doelgroep zit en relevant zijn voor ze waardoor het dus logisch is dat je naar Wehkamp gaat.

5. Als iemand jullie vraagt wat jullie doen, wat zeggen jullie dan?

Hilda: Een taal bij Wehkamp creëren waarin de consument zich herkent, maar waardoor hij ook aangenaam verrast wordt.

Heleen: Content maken voor Wehkamp voor zowel op de site als buiten de site, om de shopervaring bij Wehkamp leuker en makkelijker te maken.

Bonusvraag: aan welk merk moet ik deze vragen ook stellen?

Heleen: & Other Stories, waar alles draait om storytelling.

Hilda: HEMA.

Lees hier alle interviews met andere merken.