Vijf vragen aan Pathé: “Ik zorg ervoor dat mensen een leuke avond uit hebben”

Gepubliceerd: 21 april 2017 09:00

Vandaag stellen we de vragen aan Nathalie Hogendoorn, Brand- & Communicatiemanager bij Pathé.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

Pathé heeft een grote schare volgers op social media. Dat komt door onze aansprekende content over films, maar ook door de manier waarop we het brengen: een toegankelijke, informele manier en in verschillende vormen.

Onze videocontent scoort goed. Onze eigen socialmedia-reporter Nafiesa wordt door distributeurs vaak uitgenodigd voor exclusieve interviews met filmsterren. En dat levert goede kijkcijfers op. Zo trok een 12-seconden item met Channing Tatum tijdens een set visit van Nafiesa 339.000 kijkers en hebben we onlangs met de liveregistratie van de première van Onze Jongens meer dan 200.000 kijkers bediend.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Van onze contentpartners. Pathé is een aansprekend merk en er zijn veel bedrijven die met ons willen samenwerken. Iedere dag komen er wel mailtjes binnen van merken uit totaal verschillende markten, zoals fashion en FMCG, met verzoeken tot co-branding. Wij zijn daar erg selectief in; het moet wel in lijn zijn met onze corebusiness. De samenwerking met filmdistributeurs is voor ons vanzelfsprekend waarde toevoegend. Daar steken we dus veel energie in, net als in de samenwerking met mediapartners.

En van het samenwerken met andere marketeers leren we veel! Nieuwe ideeën opdoen of andere tactieken bekijken vind ik zeer inspirerend.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Eigenlijk al onze partnerdistributeurs wel. Zij voeren de marketing voor kortlopende events en brengen dit tot een hoger niveau. Vooral wanneer distributeurs interactie opzoeken, vind ik dat goed: content die gericht is op user generation, zoals spraakmakende digitale high-impact uitingen op openbare locaties, of interactieve displays bij ons in de theaters.

Ook ben ik vaak onder de indruk van hun lijstjes met campagneresultaten waarbij ik zie dat ze de cast van de film inzetten bij het genereren van paid of earned pr.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Wij werken met segmenten en die verschillen onderling veel in hun wensen. Het ene segment bereiken we goed met informatie over actiefilms, terwijl andere segmenten zich meer aangesproken voelen door ons alternatieve aanbod, zoals concertregistraties en sportwedstrijden.

Ik heb mijn doelgroep succesvol weten te bereiken wanneer blijkt dat we de juiste boodschap via het juiste medium bij de juiste persoon hebben gebracht. Een hele puzzel, die we afmeten met onze ticketverkoop.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Ik zorg ervoor dat mensen een leuke avond uit hebben.

Naar de bioscoop gaan is een van de populairste uitjes in Nederland. Het is een groeiende en dynamische markt. Er komen nieuwe spelers bij en wij houden continu in de gaten of onze marketingstrategie past bij de fase van de markt. Dat maakt het erg interessant. Ik werk in een omgeving met gepassioneerde filmliefhebbers, we bedienen bijna de helft van de markt en groeien nog steeds met deze markt mee. Zo kunnen we steeds meer mensen voorzien van een leuke avond uit.

Bonusvraag: aan welk merk moet ik deze vragen ook stellen?

De Bijenkorf. Zij hebben in mijn ogen een echt goede omnichannel contentstrategie opgezet. Bovendien hebben zij zich altijd onderscheidend gepositioneerd in een sterk concurrerende markt. In een roerige tijd binnen de retail hebben zij zich juist weten te vernieuwen, terwijl hun marketingboodschappen consistent zijn gebleven. Ik ben benieuwd naar hun inzichten.

Lees hier alle interviews met andere merken.