Vijf vragen aan Toyota: “Kinderen consumeren de wereld heel anders. Ze kijken geen lineaire tv, maar vlogs en korte filmpjes. Wat betekent dat voor ons?”

Gepubliceerd: 30 juni 2017 09:34

Vandaag stellen we de vragen aan Willem Verschuur, General Manager Marketing bij Toyota & Lexus.

In deze serie vraagt Charlotte Nijs, Creative Director NUstudio, de mensen achter mooie merken naar hun ideeën over contentmarketing. NUstudio is het b2b-label van NU.nl en helpt merken hun verhaal te vertellen middels op maat gemaakte branded content.

1. Op welke case ben je het meest trots?

Ik ben trots op onze case met Fashionchick. Hiermee vonden we op een mooie manier via veel verschillende kanalen een doelgroep die we tot nu toe lastig konden bereiken: vrouwen tussen de 25 en 45 jaar. Deze categorie heeft niet per se veel interesse in auto’s, maar is voor ons wel een belangrijke doelgroep. Zeker voor een auto als de Toyota AYGO.

Het mooie aan deze campagne is dat hij perfect aansluit bij de beweging die we met Toyota willen maken: meer emotie toevoegen aan de ratio; van hoofd naar hart. We hebben de samenwerking opgezocht met vloggers, een tv format ontwikkeld, alles erop en eraan.

2. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik vind het erg leuk om met een mix van mensen te werken. Als management heb je toch een ander umfeld. Ik haal ook veel inspiratie uit jonge mensen. Niet alleen in de vorm van collega’s, ook mijn dochters van 16 en 12 zijn een inspiratiebron voor me. Ze helpen mij om jong te blijven en ze laten me zien wat er gebeurt in het jonge social domein. Dat is belangrijk voor de marketeer van nu.

Kinderen consumeren de wereld heel anders. Ze kijken geen lineaire tv, maar vlogs en korte filmpjes. Wat betekent dat voor ons? Daar hou ik me erg mee bezig. Zo hebben we bijvoorbeeld Freek Vonk aan ons gekoppeld als ambassadeur. Hij bereikt de kids en daarmee ook weer de ouders.

3. Welk merk vind jij dat het echt goed doet?

Een ultiem voorbeeld is Red Bull. Zij beheersen inmiddels het domein van grenzen verleggen. Ze zijn een content bedrijf geworden in plaats van een producent van drankjes. Ze doen dat echt supergoed.

En niet alleen bijvoorbeeld tijdens de GP, maar ook tussendoor, erna en ervoor. Red Bull heeft een constante content productie draaien. Alles in het teken van het merk. Heel sterk vind ik dat.

4. Wanneer heb jij je doelgroep succesvol weten te bereiken?

Uiteindelijk draait het natuurlijk net als bij veel andere bedrijven om conversie en dat is die sale. Maar in deze branche gaat het wel om langere termijn aankopen, dus niet alleen de sale is belangrijk. Ik ben ook blij als we met een campagne mensen naar ons platform krijgen. Next step is dan bijvoorbeeld een brochure of een proefrit. Maar het start allemaal met het enthousiasmeren.

Voor onze PROACE-bus proberen we bijvoorbeeld echt intensief de groep chauffeurs van deze busjes aan te spreken. Door samen te werken met partners als De Stiho bereiken we een grote groep aannemers, een van de doelgroepen die deze bus rijden. De aanschaf is een lange termijnaankoop. Dat betekent dat je dus lang aan het zaaien bent.

Maar als het moment dan daar is, en de chauffeur is toe aan een nieuwe bus, dan hoop je dat hij voor de PROACE kiest.

5. Als iemand je vraagt wat je doet, wat zeg je dan?

Ik ben marketeer en binnen Toyota ook wel vernieuwer. Alles met het doel om uiteindelijk in connectie te komen met de klanten én ze blij te maken. Daar sta ik voor binnen ons marketing team. Dus A het vinden van de klanten, en B ze blij maken op een verrassende manier.

Bonusvraag: aan welk merk wil jij dat ik deze vragen ook stel?

Jumbo, dat vind ik een interessant merk. Ik houd van challengers, de competitieve markten, en binnen de supermarkten doet Jumbo het echt goed. Ze weten het Albert Heijn flink zuur te maken.

Voor alle interviews met andere mooie merken klik je hier.